مجازی سازی دسکتاپ با VMware Horizon – بخش هفتم

ساخت Desktop Pool در سرور Remote Desktop با پروتکل PCoIP

در این بخش ساخت Desktop Pool در سرور Remote Desktop را مورد بررسی قرار خواهیم داد. ارتباط ها توسط پروتکل PCoIP ایجاد خواهد شد که تجربه کاری بساری خوبی را در اختیار مان قرار می دهد.

پس از ساخت Farm سرور های RDS و ارائه آن توسط Horizon View در بخش قبل وقت آن رسیده تا دسکتاپ های مجازی ساخته شده در سرور RDS را توسط Horizon View ارائه و مدیریت کنیم.

بله درست شنیده اید، این بار دسکتاپ های مجازی در سرور ریموت دسکتاپ ایجاد می شوند و در Horizon View مدیریت می شوند درست همانند Citrix XenApp.

در بعضی از موارد لازم نیست یک دسکتاپ مجازی کامل در اختیار کاربران قرار گیرد تا بتوانند امور روزانه خود را انجام دهند. در این موارد استفاده از دسکتاپ مجازی اشتراکی که توسط سرور RDS مهیا می شود، می تواند راه کار مناسب و مقرون به صرفه تری باشد.

اما استفاده از دسکتاپ های مجازی اشتراکی به همان روشی که به دسکتاپ های مجازی دسترسی داشته ایم با استفاده از پروتکل PCoIP می تواند قسمت هیجان انگیز ماجرا باشد. این در مقابل راه کار هایی که تنها از طریق مرورگر IE یا Email در دسترس هستند و کیفیت تصویری مناسبی ارائه نمی دهند، راه کار جامع و جذابی خواهد بود.

به یا داشته باشید ساخت یک Farm از سرور های Remote Desktop قبل از ساخت Desktop Pool امری حیاتی است و بدون آن امکان ساخت Desktop Pool وجود نخواهد داشت. در بخش قبلی سرور Farm خود را ایجاد نمودیم اگر آن را مطالعه نکرده اید می توانید از طریق پیوند های زیر به آن دسترسی داشته باشید.

ایجاد Desktop Pool در Horizon View

1. به کنسول مدیریتی سرور Horizon View وصل شوید.
2. به بخش Catalog > Desktop Pool بروید.
3. روی Add کلیک کنید تا یک Desktop Pool جدید ایجاد شود.

4. گزینه RDS Desktop Pool را انتخاب کنید.
این انتخاب باعث خواهد شد که ریموت دسکتاپ ها توسط سرور RDS مهیا شوند نه ماشین های مجازی.

انتخاب سرور Remote Desktop
انتخاب ID برای ساخت Desktop Pool

5. یک شناسه یا ID برای Desktop Pool سرور RDS انتخاب کنید.

6. تنظیم های تکمیلی برای ساخت Desktop Pool بر روی سرور RDS وجود دارد.

تنظیم های تکمیلی برای ساخت Desktop Pool
Farm سرور های Remote Desktop

7. Farm سرور های Remote Desktop را انتخاب کنید.

  • ما در اینجا تنها یک سرور Farm در محیط تست خود داریم. اما در محیط های عملیاتی ممکن است چندین Farm وجود داشته باشد و در هر Farm چندین سرور Remote Desktop وجود داشته باشد. (حداکثر 150 کاربر به ازاء هر سرور Remote Desktop).

8. تنظیم های Pool را بررسی نمایید و کاربرانی که می توانند به آن دسترسی داشته باشند را مشخص نمایید.

بررسی تنظیم های Desktop Pool
حقوق دسترسی به Desktop Pool

9. پس از آنکه روی Finish کلیک کردید. پنجره ای نمایش داده خواهد شد که توسط آن کاربران یا گروه هایی که امکان استفاده از این Desktop Pool را دارند را باید مشخص نمایید.

10. به لیست Desktop Pool باز خواهیم گشت. در اینجا Desktop Pool جدید به همراه Pool هایی که قبلا ایجاد نموده ایم را مشاهده خواهید کرد.

توجه کنید که نحوه ارائه کاربران به صورت Floating یا شناور خواهد بود.

مشاهده Desktop Pool های ساخته شده
سرور Remote Desktop و پروتکل PCoIP

11. زمانی که به سرور Connection View از طریق Horizon View Client متصل شوید. مشاهده خواهید نمود که گزینه ای به نام RDS 2012 R2 Desktop نیز در کنار سایر نرم افزارها و ماشین مجازی که وظیفه ارائه دسکتاپ مجازی را برعهده دارد مشاهده می شود.

12. اتصال به RDS 2012 R2 Desktop کاربر را به سرور Remote Desktop متصل خواهد نمود این اتصال توسط پروتکل PCoIP که توسط View Agent نصب شده در سرور Remote Desktop انجام خواهد شد.

پیکربندی ها و سفارشی سازی های متعددی باید صورت پذیرد تا نشست ویندوز سرور 2012 ظاهری شبیه به ویندوز 8.1 پیدا کنید تا کاربر راحتی بیشتری با آن احساس کند.

اتصال به سرور Remote Desktop با پروتکل PCoIP

در Horizon View 6.0 امکان ارائه دسکتاپ های مجازی که توسط سرور های Remote Desktop نسخه 2K8 R2، 2012، 2012 R2 مهیا شده است وجود دارد.

سرور های Remote Desktop در Farm می توانند به صورت فیزیکی یا مجازی پیاده سازی شوند. با استفاده از سرور های RDS می توان میزان قابل توجهی در استفاده از منابع (vCPU، vRAM و فضای ذخیره سازی) صرفه جویی نمود. به علاوه آنکه مدیریت آنها به صورت یکپارچه و توسط پروتکل PCoIP انجام خواهد پذیرفت. پروتکل PCoIP تجربه کاری بهتری نسبت به RDS ارائه میدهد.

هرچند پیکربندی های متعددی در Citrix XenApp برای مدیریت ریموت دسکتاپ ها نسبت به VMware Horizon View وجود دارد.

اما انتظار می رود این فاصله به زودی از بین برود. پس از تلاش شرکت VMware برای امکان استفاده از پروتکل PCoIP در تمام نشست ها می توان این انتظار را از آن داشته باشیم. به یاد داشته باشید پس از ساخت Pool ها می توانید از View Agent GPO برای تنظیم های تکمیلی و پیکربندی های دیگر مثل Clipboard ها و صدا استفاده نمایید. دیگر تنظیم ها مربوط به ساخت زیرساخت خواهد بود پیاده سازی Load Balance و یکپارچه سازی سیستم عامل ها و نحوه ارائه یکسان آن در پلتفرم های گوناگون.

منبع: VMadmin

آموزش های مرتبط

شرکت ویرا شبکه نگار فعال در زمینه مجازی سازی، ذخیره سازی داده ها، مراکز داده، مانیتورینگ و امنیت زیرساخت های شبکه

دسترسی به بخش آموزش های مجازی سازی

 

دانلود کتاب VMware Workstation